 |
Flade set fra Nordmorsvej. |
|
Bevaringsarbejdet
I arbejdet med at bevare natur- og kulturværdierne på
Mors er nærværende kulturmiljøatlas et nyttigt
værktøj.
Allerede i regionplanarbejdet blev der taget hul på bevaringen
af kulturmiljøer på Mors, og nu suppleres disse udpegninger
i betydeligt omfang. Faktisk er der tale om, at den amtslige indsats
videreføres. I det trykte kulturmiljøatlas beskrives
30 kulturmiljøer på Mors, som følgegruppen har
udpeget, og på hjemmesiden samt i den database, som udgør
atlassets fundament, fi nder man de registreringer, som fremover
vil blive brugt i lokalplanlægningen. Det er hensigten, at
registreringerne skal forvaltes i form af et tillæg til kommuneplanen,
som udarbejdes umiddelbart efter, atlasset er færdigt. Tillægget
kommer til at omfatte hele Mors, hvad angår de bevaringsværdige
bygninger.
Kommuneplantillægget skal udtrykke en prioritering af bevaringsværdierne,
og umiddelbart kan der blive tale om lokalplaner for 21 af de i
alt 30 miljøer.
Disse 21 kulturmiljøer rummer byområder. De resterende
9 miljøer kræver lidt mere overvejelse, idet det ikke
er tanken, at lokalplanlægningen skal detaljeres så meget,
at den omfatter stuehuset på en landbrugsejendom.
De 21 miljøer, som Kommunalbestyrelsen i Morsø Kommune
mener, kan lokalplanlægges, er følgende: Flade, Sønder
Dråby, Vilsund, Øster Jølby, Vester Jølby,
Dragstrup, Tæbring, Karby, færgelejet ved Næs
Sund, Tissinghuse, Blistrup, Ljørslev, Sillerslev, Ørodde,
Fuglekvarteret, Dueholmkvarteret, Algade og Kirkeholmen, Havnen
og Fiskerbyen, Morsø Jernstøberi og Nørrebro,
Nørregade samt Møllevænget.
Alle de kulturmiljøer, der er udpeget i Regionplanen, indgår
i kulturmiljøatlasset. En del kulturmiljøer er allerede
lokalplanlagt, men der kan foretages en opdatering på basis
af oplysningerne i kulturmiljøatlasset.
For øjeblikket arbejdes der med lokalplaner for Sundby/ Vilsund
samt Nørrebro. Resultaterne fra kulturmiljøatlasset
kan indgå i dette arbejde. Det er væsentligt desuden
at få lokalplaner udarbejdet for Sønder Dråby,
Fuglekvarteret samt Flade. I forlængelse af disse planer bør
der satses på lokalplaner for byområderne.
Lokalplanlægningen vil strække sig over fi re-fem
år.
I planlægningen af byer, der ikke er blandt de 30 udvalgte
miljøer, vil bygningsregistreringen blive indarbejdet
i lokalplanen i nødvendigt omfang.
Registreringen af de i alt ca. 8.200 bygninger opført
før 1940, vil indgå i den daglige byggesagsbehandling,
og kommende bygningsændringer indarbejdes i
databasen. For eksempel er det meningen, at forvaltningen
kan give en ny vurdering af en bygning, hvis
der ændres på den. Et eksempel kan være en bygning,
der har fået en bevaringsværdi på 6, og som kan
opnå
en bevaringsværdi på 4 ved for eksempel at få
nyt
tag og vinduer, der respekterer bygningens oprindelige
udseende. Det er hensigten at udarbejde en folder,
som fortæller om bygningsregistreringen. I denne
folder skal der desuden gives råd og vejledning om
istandsættelser. Oplysningerne om de enkelte bygninger
står til rådighed for borgerne. I praksis vil det forudsætte
personlig henvendelse i forvaltningen.
På Mors er der stor interesse for kulturværdierne.
Gennem tiden er interessen kommet til udtryk på forskellige
måder. Fremsynede borgere sørgede for eksempel for,
at der allerede i 1909 blev indrettet museum i de tidligere klosterbygninger
i Nykøbing.
Forskellige steder på Mors har private desuden taget vare
på at bevare og beskytte særlige landskaber og miljøer.
Bevaringsrådet
Det offentlige engagement i bevaringsarbejdet tog for alvor fart
omkring 1980. Baggrunden var indvielsen af Sallingsundbroen samt
byggeriet af nyt rådhus og posthus i Nykøbing. Indvielsen
af Sallingsundbroen i 1978 indebar, at færgedriften mellem
Glyngøre og Nykøbing blev indstillet. Landanlæggene
fra færgeriet blev overfl ødige, og nye byplanmæssige
muligheder opstod. Det samme skete i forbindelse med rådhus-
og posthusbyggeriet. I årene op til disse byggerier var der
betydelig offentlig debat, og som en reaktion på den nedsatte
kommunalbestyrelsen i 1978 et bevaringsråd. Rådet skulle
rådgive udvalg og kommunalbestyrelse i bevaringsspørgsmål.
Bevaringsrådet fungerede i en årrække, men i løbet
af 1980’erne mistede det sin betydning som rådgivende
organ, idet teknik- og miljøudvalget opbyggede sin egen ekspertise.
Bevaringsrådet eksisterer fortsat. Hvert år uddeler
det en bevaringspris til en ejendom i Nykøbing og en ejendom
på landet.
Bevaringsforeningen
Bevaringsforeningen, som blev dannet af en kreds af private, fungerede
fra 1980 til 1989. Foreningen udgav en række publikationer
med historisk indhold.
Desuden kom den med anbefalinger om istandsættelse af gamle
bygninger. Foreningen, og dermed de idéer den var et talerør
for, var forud for sin tid. Den kom til at bane vejen for en række
beslutninger i eftertiden.
Byfornyelsesudvalget
Byfornyelsesudvalget blev i 1988 nedsat af kommunalbestyrelsen.
Udvalget forvalter den økonomiske ramme, som staten stiller
til rådighed i form af byfornyelsesmidler.
Siden 1988 er der byfornyet 22 ejendomme med i alt cirka 100 lejligheder.
Byfornyelsen har sat markante spor i Nykøbing, og fl ere
af projekterne var næppe blevet gennemført uden den
støtte, som byfornyelsen udgør. Der er istandsat fi
re stiftelser.
Fiskerbyen er blevet tilført midler over en tiårigperiode,
og i dag fortsætter istandsættelsen af ejendommene i
området, også uden støtte fra byfornyelsespuljen.
Rammetildelingen for Morsø Kommune er i 2004 på 900.000
kroner. Midt i 1990’erne var den årligt på cirka
12 millioner kroner. Det var byfornyelsen, som for alvor satte skub
i bevaringsarbejdet i Morsø Kommune. En del af opspillet
til byfornyelsen kom til udtryk i saneringerne af Ringsgade-området
og Færkenstræde-området i slutningen af 1970’erne
og begyndelsen af 1980’erne. I samme periode blev der foretaget
en del registreringer i Fiskerby-området med henblik på
sanering, men den opgave blev der først taget fat på
under den senere lov om byfornyelse.
 |
|
Bygningsforbedringsudvalget
Dette udvalg blev nedsat i 2003. Det råder over 300.000 kroner
i 2004, og udvalget støtter økonomisk efter følgende
retningslinjer: I landsbyer og landdistrikter ydes der støtte
til bevaringsværdige bygninger, som helt eller delvist anvendes
til beboelse. Desuden til forsamlingshuse og bygninger med lignende
anvendelse. I byområder støttes bevaringsværdige
bygninger, som er vurderet fra 1 til og med 4.
Den økonomiske støtte gives som tilskud til styrkelse
og fastholdelse af bevaringsværdien inden for følgende
kategorier: Udskiftning af originale bygningsdele, retablering af
oprindelige bygningsdele, genopretning af særligt vedligeholdelsestunge
bygningsdele, fastholdelse af sammenhængende bebyggelsers
bevaringsværdi.
Der gives ikke støtte til fredede bygninger og til almindelig
vedligeholdelse. I praksis betyder det, at SAVE-registreringen af
bygninger opført før 1940 danner udgangspunkt for
tildelingen af støtte.
Der er i alt 896 bygninger med en bygningsværdi mellem 1 og
4.I landsbyer og landdistrikter tages der udgangspunkt i bevaringsværdier
fra 1 til 4. Derudover vurderes det, om der er særlige forhold,
f.eks. kulturelle forhold. Dette kan have betydning for forsamlingshusene.
Der er altså tale om en mere individuel vurdering i landsbyer
og landdistrikter, men i Nykøbing ses der alene på
bevaringsværdierne. Byfornyelsesudvalget satser på projekter,
der markerer sig i lokalområderne.
Jernstøberiet
Omdannelsen af den tidligere støberiafdeling af Morsø
Jernstøberi i Nykøbings bymidte udgør et særligt
kapitel i be skrivelsen af bevaringsarbejdet i Morsø Kommune.
Kommunalbestyrelsen lagde i forbindelse med overtagelsen i 1995
af det store areal vægt på, at de centrale dele af områdets
bygninger skulle bevares. Området er siden inddraget i by
midten i respekt for det oprindelige.
Museet
Morslands historiske Museum spiller en stor rolle i bevaringsarbejdet.
Først og fremmest i kraft af mange års arbejde med
at dokumentere, bevare og formidle kulturhistorien. Museets medarbejdere
har desuden ydet en stor indsats i tilblivelsen af Morsø
Kulturmiljøatlas.
Museet indgår også i kommunens planlægningsarbejde,
for eksempel kommer det, i henhold til museumsloven, med udtalelser
ved udarbejdelsen af planer.
Landskabet
Mors har et meget smukt og karakteristisk landskab, som det er værd
at værne om. Det er følgegruppens håb, at atlasset
kan skærpe opmærksomheden omkring disse værdier,
som kan vise sig at være en af de største ressourcer
for øen fremover.
|