KYSTEN
Udskriv denne side...
Klik for større billede...
Legind Vejle før 1924. I baggrunden ses Legind gamle skole og Legind Bjerge, hvor træerne endnu er små. Vejen løber langs Sallingsund mod det gamle færgested.
Mors er den største ø i Limfjorden. Kystlinien er på ca. 170 km, bugtet og rig på indskæringer, vige, halvøer og odder – vekslende mellem stejle klinter og flad og frodig strandeng. Øen ligger tæt på “fastland”, som en indlandsø. Limfjorden har altid været et grundlæggende vilkår for øens befolkning og det naturforhold, der stærkest karakteriserer landskabet.

Fiskeri
Oldtid:
Siden oldtiden har fjorden givet næring til morsingboerne. Dengang lå landet lavere, og fl ere vige og fjorde skar sig ind i øen. Dem ser vi i dag som kær, enge og ådale. Langs de gamle kyster findes bopladser og køkkenmøddinger. Også senere blev bebyggelsen placeret, så der var lige muligheder for brug af jord og fjord. Det ses øen rundt, intet sted er der særlig langt til vandet.

Fra middelalderen til og med udskiftningstiden findes der ikke mange spor i landskabet af fiskeriet. Dog kan det særlige fiskeri med landdragningsvod placeres præcist, fordi det altid foregik fra spidsen af odder eller landtanger. Disse pladser findes især langs Sallingsund, fra Ørodde til Sillerslevøre.

Et andet spor efter denne aktivitet er de gamle vejforløb mellem gårde/landsbyer og den nærmeste strand, hvor der er mulighed for at trække både op, have stejleplads etc. Disse veje kan findes på bl.a. udskiftningskortene. Pladserne er ofte de samme, som senere har været fi skepladser, f.eks. Skibsted.

Tiden efter 1845:
Fra denne periode findes der fi skerhuse, stejlepladser med redskabshuse, tjæreovne og lignende ved blandt andre Tæbring, Vester Jølby,
Sundby og Sillerslevøre. Hertil kommer egentlige havneanlæg til fiskeriet ved Nykøbing og Sillerslev.

Søfart
De tre ældste tider:
Al færdsel til og fra Mors er foregået over vand. Sporene heraf er af gode grunde få før midten af 1800-tallet. Naturhavnene, de beskyttede vige, kan dog ses endnu. Ofte var det her, der senere opstod ladepladser og havneanlæg.

Klik for større billede...
Den nordlige del af Nykøbing Havn samt Fiskerbyen omkring 1950.
I øverste venstre hjørne ligger jernstøberiet.
Hovedparten af bygningerne eksisterer endnu.
Efter 1845:
Indtil 1800-tallet var det forbudt at ind- og udskibe andre steder end i Nykøbing. Byen opstod omkring naturhavnen. Her har der været skibsbro, og fra 1788 egentligt havneanlæg. De anlæg, der ses i dag, er en udvidelse af dette ældste bassin, og de er blevet til fra 1843 til omkring 1925. Med liberalisering og næringsfrihed opstod ladepladserne knyttet til de nye købmandsgårde, en del med skibsbroer: Det ses tydeligst ved Tissing Huse, Gullerup og Sdr. Dråby. Nyere anlæg knyttet til molerindustrien findes på Nordmors. Heraf er bevaret spor ved Ejerslev og i mindre grad Skarrehage.

Færgefart
De tre ældste tider: Mors ligger “inden fire Sunde”, og her, hvor farvandene er smalle, odder rækker imod hinanden, og der kan sejles helt ind til land, findes hovedfærgestederne: Sallingsund, Feggesund, Næs Sund og Vilsund. Hertil kommer de knap så betydelige ved Sillerslevøre, Hestørodde og Ørodde. Der findes spor af veje til og fra færgestederne, især ved Sallingsund i form af gamle hulveje. De øvrige steder er nutidens færdsel lagt oveni de gamle spor.

Fra tiden efter 1845:
Fra denne tid findes færgefolkenes og færgekroernes bygninger ved Sallingsund, Sillerslevøre, Vilsund, Feggesund og Næs Sund. Ved de to sidstnævnte sejler motorfærger af træ, bygget lokalt, stadig. Rester af færgelejer ses desuden ved Vilsund og Sallingsund. Her er et nyt element, de faste forbindelser, kommet til og ses i form af broerne.