 |
Kortet viser øens fredede fortidsminder og de
bevaringsværdige arkæologiske lokaliteter
fra oldtiden, de såkaldte kulturarvsarealer.
På kulturarvsarealerne er der gjort værdifulde
fund, og der er sandsynlighed for, at der gemmer sig flere.
Fortidsminder, som for eksempel gravhøje, voldsteder
og hulveje, ses overalt i landskabet. De viste fortidsminder
på kortet
er fredede, og deres tilstand må ikke ændres. |
|
Mors har i hovedparten af historien været
et af Danmarks tættest befolkede og bebyggede landområder.
Det ses i de rige fund fra oldtiden, og det fremgår endnu i
1962 i J. P. Trap “Danmark”. Befolkningstætheden
var da på 75 personer per kvadratkilometer, i Thisted Amt som
helhed kun 48,9. Mange spor er ikke knyttet til specielle landskabstyper.
Det er spor på tværs af landskabet.
Købstad
Middelalder-1750: Nykøbings gadeforløb, Kirketorvet
og terrænforholdene ved og i byen er synlige spor. Også
de gamle skel, specielt bymarkernes arealer, er lette at se og stammer
fra middelalderen.
Udskiftningen: Nykøbing første havneanlæg
er fra
1788. Flere bygninger i den gamle bydel er fra denne
periode.
Tiden efter 1845: Nykøbing Havn udvides i denne
periode.
Hertil skal føjes hovedgaden i Nykøbing – Algade-
Vestergade med torve, hvor husene stammer fra
denne periode, med hovedvægt på tiden 1880-1925.
1845-i dag: De første huse blev bygget umiddelbart
uden for bygrænsen. I landsognet (Dueholms jorder
samt bymarkerne) blev der bygget langs indfaldsvejene.
Fra midten af 1800-tallet bygges Vesterbro, den
gamle og den ny Vildsundvej over kæret (Markedsgade
og nuværende Nørrebro). Den store vækst i disse
områder kom dog først omkring 1900. Hovedparten
af byggeriet er små en- eller tofamilieshuse med lidt
gård- og havejord. Det første villabyggeri ses ved
Vesterbro
og i Østergade. Efter Første Verdenskrig gik
byggeriet i stå, og de problemer, der fulgte heraf, blev
først afhjulpet med andelsboligbyggeri i 1940’erne
og
1950’erne. Fra omkring 1970 tog parcelhus- og typehusbyggeriet
fart. En del nyt andelsboligbyggeri opstod
også i sidste del af 1970’erne og 1980’erne. Efter
1945 er boligarealet mangedoblet, uden at befolkningstallet
er vokset.
Andelsanlæg
1845-i dag: I 1887 blev det første andelsmejeri bygget
i Erslev, og øen var dækket af mejerier 10 år
senere. Skønt alle mejerier i dag er lukkede, ses hovedparten
af bygningerne endnu, dog brugt til andet formål. Andelsslagteriet
ved Mågevej i Nykøbing fra 1914 er stadig i virksomhed.
Hertil kommer korn- og foderstofforretninger.
Tro og skik
Oldtid og vikingetid: De synlige spor fra denne periode er i høj
grad knyttet til dette tema og ses i form af gravhøje.
Middelalder-1750:
Hovedparten af øens mange kirker og Dueholm Kloster er opført
i denne periode. Hertil kommer en række helligkilder. Udskiftningen:
En del tilbygninger til kirkerne er fra denne periode. Helligkilderne
var stadig i brug, og de kan udpeges, om end de ofte er tørret
ud.
1845-i dag:
I 1871 blev der stiftet valgmenighed, og samme år opførtes
Ansgarkirken i Øster Jølby, der siden 1883 har fungeret
som frimenighedskirke (Danmarks første). Til denne bevægelse
hører også de grundtvig-koldske friskoler og Galtrup
Højskole fra 1864. Foreningslivet stod stærkt på
Mors, hvad bl.a. de mange forsamlingshuse vidner om. Det ottekantede
i Galtrup fra 1876 var det første på øen, siden
fulgte et hus i næsten alle sogne. Indre Mission var som helhed
knap så udbredt på øen, men stod dog i fl ere
årtier stærkt i flere sogne. Det første missionshus
blev bygget i Ejerslev 1890, og herefter fulgte godt et dusin yderligere.
Også andre folkelige bevægelser har sat sig spor, først
og fremmest arbejderbevægelsen i Nykøbing, hvor bygningen,
der husede det første Arbejdernes Forsamlingshus, stadig
fi ndes i Nørregade.
Det ældste er huset, hvor SID har til huse. Det var fra
1938 havnearbejdernes hus. Morslands historiske Museum nævnes
i denne sammenhæng som et udtryk for en folkelig bevægelse.
 |
Kæret ved Sillerslevøre (set mod sommerhusene).
Kæret vidner om fortidens landskab på Mors.
Her har der været en fjord. |
|
Fæstningsanlæg
Middelalder-1750: Der er flere voldsteder på Mors, de
mest markante findes ved Skarregaard, Kobbervold og Lund.
1845-i dag:
På Buksør Odde findes rester af en attrapby, som skulle
bruges til vildledning af engelske bombefly.
Håndværk, industri
Udskiftningen: Placeringen af kridtgrave, kalk- og teglovne
samt Lund Fajancefabrik kendes, men der er ikke bevaret mange synlige
spor af denne virksomhed.
1845-i dag:
På landet ses flere råstofi ndustrier: kalkbrydning
og kridtbrænding ved Erslev og Frøslev. På Nordmors
begyndte molerbrydning og -industri lige efter 1900. Der var grave,
havn og fabriksanlæg, bl.a. ved Sejerslev og Ejerslev. Blandt
megen anden virksomhed knyttet til landbruget ses en lang række
landsbysmedier, der i denne periode udvidedes til møllebyggerier,
maskinværksteder og lignende. En del eksisterer stadig, og
et er bevaret som museum. Nykøbings store fabrikker blev
grundlagt i 1850’erne: først og fremmest Jernstøberiet,
hvoraf en del bygninger er bevaret. Fra 1910 har Østerskompagniet
og skaldyrsindustrien været placeret på Ørodde.
Fra omkring 1970 er håndværks- og industribygningerne
flyttet ud i Nykøbings udkant.
Rekreation/fritid
Udskiftningen samt 1845 - i dag: Se under Skoven samt om Tro
og skik (foreninger m.v.). Hertil kan føjes Jesperhus Blomsterpark.
Fjorden og kystområderne har i nyere tid trukket fritidslivet
til sig. Sporene heraf er ikke synlige. Men
fra 1920’erne dukkede lystbådehavnene op, og i
1970’erne kom også de mere moderne marinaer, som
alle er etableret ved eksisterende havne eller ladepladser,
især Nykøbing, Sillerslev og Tissing Huse. Sommerhusområderne
er få og små. Eksempler ses ved
Sillerslevøre og på Ejerslev Lyng. Det samme gælder
campingpladserne.
Infrastruktur
Middelalder-1750: Hulveje og andre gamle vejforløb er
bevaret flere steder bl.a. i Legind Bjerge og Sønder Herreds
Plantage. Hertil kommer færgestederne (se afsnit om Kysten).
Udskiftningen:
Efter Vejloven 1797 blev der på initiativ af amtmand Gerhard
Faye anlagt nye hovedveje mellem hovedfærgestederne og Nykøbing.
Langs hermed er også en del vejsten bevaret / genbrugt. Færgestederne
og tilhørende anlæg er også for en mindre del
fra denne periode, bl.a. færgegården ved Sillerslevøre,
vejforløb, krobygninger m.v.
1845-i dag:
Jernbanen kom til øen 1886-89, sporene er i dag Jernbanefærgehavnen
i granitsten, nu marina, og tilhørende ankomstbygning samt
Jernbanegade. Fra 1918-1924 stammer sporene af den aldrig færdiganlagte
forlængelse af banen over Mors: viadukten over jernbanegraven
(højbro), dæmninger over kæret ved Gasværksvej/golfbane
samt Bjørndrup. Vildsundbroen blev indviet i 1939.
I 1940’erne og 1950’erne blev bygget nye, gennemgående
veje, bl.a. Nordmors- og Vestmorsvej. Og i
1970’erne anlagdes A26 og diverse omfartsveje knyttet
til byggeriet af Sallingsundbroen, indviet 1978. De
endnu fungerende færgelejer og færger ved Næs
Sund
og Feggesund samt hovedparten af de bevarede færgekroer
og mandskabsbygninger er fra denne periode
(se også Kysten).
Offentlige institutioner
1845-i dag: Det store offentlige byggeri ses først fra
midten af 1800-tallet. Blandt de ældste er Rådhuset
og den tidligere Borgerskole i Nørregade i Nykøbing.
I 1872 blev sygehuset oprettet ved Østergade, heraf ses i
dag kun kapellet samt funktionærboligerne fra 1900-tallet.
Det ny sygehus fra 1961 ligger i byens nordlige udkant. Fra 1870
byggedes fattiggårde i flere af øens kommuner, bl.a.
i Hvidbjerg, hvoraf dele i dag indgår i plejehjemmet. I Nykøbing
var byggeaktiviteten stor fra ca. 1890 til 1914, hvor der blev bygget
adskillige store stiftelser med friboliger (M.C. Holm, N.A. Christensen,
Filtenborg, Bosch, Nybye). Alderdomshjem blev opført i flere
kommuner efter den ny lovgivning fra 1891-92. I Nykøbing
ses De gamles Hjem fra 1914.
Staten byggede nyt toldkammer ved havnen i 1878, posthus i 1892
(nu nedrevet) og Ting- og Arresthuset i 1927. En større del
af dette byggeri ses i området mellem Anlægget og Nørregade
samt omkring Grønne gade / Dueholmkvarteret, hvor der i perioden
blev anlagt nye kvarterer og veje.
Skolebyggeri fordeler sig over en lang periode, i Nykøbing
blev bygget ny skole i 1892 i Grønnegade.
Den blev i de følgende årtier udvidet adskillige gange.
I 1900 opførtes Teknisk Skole nær havnen, nu
nedrevet. På landet ses en del skolebyggeri fra bl.a.
1920’erne samt centralskolebyggeri fra 1950’erne.
Hovedparten er nu nedlagt, men de fleste bygninger
eksisterer og anvendes til andet formål.
En ny periode med stort byggeri begyndte i 1970’erne
og løb ind i 1980’erne, efter kommunalreformen. Heriblandt
ses Morsø Kommunes administrationsbygning
og det ny posthus, men især uddannelsesinstitutioner,
der blev placeret ved byens nyeste kvarterer og “ringveje”,
samt nye plejehjem og ældreboliger, ofte placeret
nær parker og anlæg.
|