 |
Oberstløjtnant J.H.Mansa,
der var ejer af herregården
Sø, stod for udarbejdelsen
af dette kort i 1858. |
|
Nykøbing blomstrede i periodens første halvdel, især
var handel og søfart overordentlig betydningsfuld. Landbrugsprodukterne
blev nu eksporteret over havnen, der stadig blev udbygget. Omlægningen
af landbruget til mere intensiv drift og hurtigere tilpasning til
aftagermarkederne fortsatte i denne periode. De gode konjunkturer
for kornsalg fremmede fornyelsen og forbedringen inden for kornavlen.
De gav også grundlag for omfattende nybyggeri på landet.
Den store interesse for kvægavl holdt sig på Mors
til
1890’erne, hvor de vigtigste aftagerlande lukkede for
indførslen af levende kreaturer. Lidt senere end i andre
dele af landet kom man i gang med mejeridrift
og svineproduktion i større stil, men så gik det også
stærkt. Det første andelsmejeri blev oprettet i Erslev
1887, og andelsslagteri blev oprettet i Nykøbing
1914. Gårdmændene organiserede sig, og talrige foreningsdannelser
af både landøkonomisk og kulturel
art fandt sted. Det ses udtrykt i form af forsamlings-
og andre samlingshuse. I Øster Jølby-Galtrup blev
oprettet
Højskole i 1864, fulgt af kirke og forsamlingshus
knyttet til Danmarks første frimenighed.
Også træplantning udviklede sig i sidste halvdel af
1800-tallet til en folkebevægelse. Der plantedes omkring
de enkelte gårde, anlæggene på Ørodde og
Refshammer blev skabt, og de sidste hedearealer blev
fra 1890 tilplantet.
Befolkningstallet steg, som i resten af landet, i sidste
del af 1800-tallet kraftigt på land og i by. Husmandsbrug
var tidligere blevet udparcelleret af godsejere og
gårdejere, der havde behov for at knytte arbejdskraft
til gårdene. Nu tog husmændene sagen i egen hånd:
De første husmandsforeninger blev oprettet fra 1906.
I 1909 blev Morslands Udstykningsforening oprettet,
og gennem den opkøbtes og udstykkedes en række
større gårde og herregårde til småbrug.
De sætter stadig
præg på landskabet især på Sydmors. Fra
1919
overgik arbejdet med udstykning til Statens Jordlovsudvalg.
Statshusmandsbrug blev oftest oprettet
i samme områder, som de tidligere udstykninger var
foregået.
Nye næringer inden for handel og håndværk kom
til i landområderne – først i form af købmandsgårde
og ladepladser. De åbne landsbyer blev til sammenhængende
småbyer, domineret af „byhuse“. Kort efter 1900
blev moleret opdaget som råstof, og som det første
sted i verden blev det brudt og brændt. Værker, havn
og skibsbro blev anlagt på Nordmors.
I sidste halvdel af 1800-tallet blev også byens industrivirksomheder
grundlagt og udbygget. Størst blev tobaksfabrikkerne, tekstilfabrikken
og især Jernstøberiet, der i 1890’erne helt dominerede
byen i alle henseender. Nykøbings befolkning voksede stærkt,
tomme grunde blev bebygget, ejendomme delt i fl ere boliger, og
endelig blev de gamle bygrænser brudt. Omkring 1900 blev fi
skeri et selvstændigt erhverv. Skibs- og bådebyggeri
fi k øget betydning for Nykøbing med sejladsens opsving.
Et nyt, betydningsfuldt og specielt fi skeri kom til med østersens
tilbagevenden til fjorden omkring 1850. Monopol, depot og anlæg
blev hjemmehørende i Nykøbing, fra 1910 på Ørodde.
Fra 1945 satses i stigende grad på anden beslægtet virksomhed,
først og fremmest muslingefiskeri og -industri. Det har fra
1970’erne været næsten enerådende erhvervsfi
skeri i fjorden.
Nye forbindelser med omverdenen kom til i denne
periode: bogtrykkeri og avis i 1855, telegraf i 1857,
jernbanefærge/DSB i 1889, telefon i 1892, etc. Havnen,
søfart og færgefart vedblev at være den vigtigste
del af vejnettet til 1950’erne, hvorefter biltrafi kken i
stigende grad tog over. Vildsundbroen blev indviet i
1939, Sallingsundbroen kombineret med udbygningen
af A26 er fra 1978. På Mors mærkes det, som andre
steder, at de store byområder i stigende grad sluger
ikke bare mennesker, men også andre ressourcer, leveret
af det øvrige land.
Befolkningstilvæksten fortsatte i Nykøbing til
1950’erne, mens væksten på andre områder
gik i stå.
Efter 1918 var store dele af erhvervslivet blevet ramt
af den generelle økonomiske krise. Vandringen fortsatte
fra land til by. Boligbyggeriet gik i stå, og trods
afvandring fra øen herskede der fra omkring 1920 til
1960’erne en kraftig boligmangel. Den blev afhjulpet
med bl.a. andelsboligbyggeriet fra 1942. Fra 1960 har
byen kraftigt udvidet sit areal mod syd og nord. I dag
er befolkningen næsten lige fordelt mellem Nykøbing
og resten af Mors. Befolkningstallet er svagt aftagende.
Byens industri- og håndværksvirksomheder er
rykket ud i nye industrikvarterer.
Landbrugets dominerende produktionsenhed vedblev
at være den middelstore gård frem til 1960’erne,
hvor
mekanisering og specialisering for alvor tog fart. I
de seneste årtier er et meget stort antal gårde ned-
og
sammenlagt, så der i dag er forholdsvis få ejendomme
med meget store jordtilliggender og specialiseret drift,
ikke mindst i form af svinefarme. Mange bygninger
i landområderne er af den grund nedrevet eller har
fået lov at forfalde, andre er blevet omdannet til fritidslandbrug
og feriehuse. Og så er en hel del blevet
til boliger for mennesker, der rejser til og fra arbejde
andetsteds. Eller har opdaget, at ny teknologi gør det
muligt at kombinere deres arbejde med bosættelse
uden for byerne.
|