 |
| På kortet ses jordens opdeling, som den blev formet
ved udskiftningen. De gamle diger, der ses i landskabet
i dag, ligger ofte i netop disse matrikelskel. |
|
Denne periode kendes især for de store landboreformer og
for den blomstrende handel i slutningen af 1700-tallet. På
Mors blev der fortsat lagt særdeles stor vægt på
kvægavlen, men reformerne satte også her sit præg
på landskabet. I første omgang gennemførtes
nye metoder, og driften blev intensiveret på hovedgårdsmarkerne
fra 1770’erne: Driftssystemet blev omlagt til kobbelbrug,
der giver en mere regelmæssig rotation. Ny jord blev brudt
op og taget i brug. På en del herregårde blev indrettet
mejerier, og på Ullerup et schæferi. Virketrangen gav
sig også udslag i anlæg af kongerigets første
fajancefabrik uden for København, ved herregården Lund
på Sydmors i 1774.
På bøndergårdene fulgte man efterhånden
eksemplet. Mest markant virkede ophævelsen af bøndernes
dyrkningsfællesskab ved udskiftningen, hvor hver gård
fik sin jord samlet for sig. Udskiftningen gennemførtes på
Mors fra 1779 (Ml. Jølby) til 1805 (Nr. Dråby). Overgangen
til selveje fulgte i to omgange, før og efter kriseårene
i første del af 1800-tallet. En del gårde blev efterhånden
også udflyttet fra landsbyerne. Levende hegn, sten- og jorddiger
med videre blev synlige i landskabet. Tegl- og kalkbrænderier
blev anlagt, i form af små ovne, først ved de største
gårde.
 |
Købstadens stolthed:
Nykøbings havneanlæg
fra 1788 og den nyopførte
toldbod fra 1841. Malet af toldbetjent Bagge omkring
1843. |
|
De gode handelskonjunkturer sidst i 1700-tallet faldt sammen med en
forbedring af sejlforholdene over Løgstør Grunde, og
det første egentlige havneanlæg vest for Aalborg blev
bygget i Nykøbing i 1788. Til lands gennemførte amtmand
Faye vejreformerne – amtsvejene fi k deres nuværende forløb.
De gode tider varede dog kun til begyndelsen af 1800-tallet, hvor Englandskrige
og statsbankerot næsten standsede handelen og søfarten.
Men Nykøbing fandt nye næringsveje: Købstadsjorderne
blev udskiftet, dyrkningen intensiveret og mange nye afgrøder
prøvet – herunder tobak. I 1818 blev byens grønne
anlæg påbegyndt. Og andre steder på øen
vandt havebrug udbredelse, og de første træplantninger
fandt sted i disse årtier. Ikke sjældent var det mænd,
der havde været sydpå med studedrifter, der bragte træer
med sig hjem.
 |
Ved at sammenligne dette kort med kortet på næste
side kan man danne sig et indtryk af de
forandringer, udskiftningstiden førte med sig.
Dette kort er fra 1797, udgivet af Videnskabernes Selskab.
Da kortet blev tegnet, eksisterede det middelalderlige
vejnet stadig. |
|
I 1825 brød havet gennem Agger Tange, og fra 1835 var kanalen
sejlbar. Nykøbings redere, købmænd og konsumtionsforvalter
udnyttede de nye handelsveje til fulde fra første færd.
I 1841 fik byen toldstedsret, og i 1843 overtog byen det private havneanlæg
og gik straks i gang med en udbygning. Da „den store kornsalgs-
periode“ (1835-1870) tog sin begyndelse, var Nykøbing
parat til at deltage i aktiviteten. Man sejlede først og fremmest
på Norge, England og Hamborg/ Altona. Befolkningstallet steg
langsomt, men sikkert.
|